زدن چسب درزگیر silicone sealant پنجره دوجداره آخرین مرحله در نصب درب و پنجره upvc است. پس از نصب در دیوار یا بر روی فریم قدیمی پنجره آهنی، محل اتصال و یا درز بین دیوار و پنجره باید بطور کامل درزگیری شود تا از ورود گردوغبار، سروصدا و … جلوگیری شود.

برای این کار از چسب درزگیر پنجره دوجداره استفاده می شود. در ادامه به شرح انواع چسب درزگیر پنجره، نحوه درزگیری درب و پنجره می پردازیم.

چسب مناسب درزگیری پنجره دوجداره

چسب درزگیر سیلیکونی مناسب در واقع باید ویژگی هایی همچون کیفیت بالا، ضد آب و مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش را داشته باشد تا ظاهری زیبا و تمیز در اطراف اتصالات قاب پنجره بیرونی داشته باشید.

از برترین برندها می توان چسب سیلیکون سودال و جی مکس اشاره کرد.

پایه چسب درزگیری درب و پنجره بصورت ماستیک می باشد که با افزایش سیلیکون این محصول خاصیت ارتجاعی و چسبندگی بالاتری ایجاد می شود.

چسب مناسب درزگیری پنجره upvc

عموما چسب سیلیکون ماستیک پس از یک روز از درزگیری، 2 میلیمتر از حجم خود را از دست میدهند. این مقدار کاهش حجم به میزان سیلیکون بکار رفته در چسب بستگی دارد. پایداری یا خشک شدن چسب ماستیک سیلیکون بین 15 تا 40 دقیقه است که با افزایش مقدار سیلیکون در چسب تا 60 دقیقه نیز افزایش می یابد.

همچنین بهتر است در روزهای بارانی یا روزهایی که گرمای هوا به شدت زیاد است از چسب درزگیری استفاده نشود.

ویژگی های چسب درزگیری مناسب

  • استفاده آسان – سیلیکون تک جزئی
  • مدول کم، انعطاف پذیر دائمی
  • رنگ ثابت – مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش
  • چسبندگی عالی به مصالح ساختمانی رایج
  • درصد سیلیکون بالاتر
  • مقاومت حرارتی20- درجه تا 80 درجه سانتیگراد

چه زمانی نیاز به درزگیری پنجره دوجداره با چسب سیلیکون داریم؟

آیا درب و پنجره دوجداره ما نیاز به درزگیری دارد یا رگلاژ؟ در سه حالت پنجره upvc یا آلومینیوم نیاز به درزگیری دارد. حالت اول زمانی است که ساختمان بصورت نوساز است و آماده نصب پنجره است. در این حالت نصاب درب و پنجره پس از اتمام نصب شروع به درزگیری با چسب سیلیکون می کند.

حالت دوم زمانی است که تعویض پنجره قدیمی با دوجداره صورت گرفته است. همانند حالت اول این عملیات توسط نصاب انجام می گردد.

حالت سوم زمانی است که احساس می کنیم از محل اتصال قاب پنجره به دیوار صدا و یا جریان هوا عبور می کند و یا مشاهده می کنیم که در آن محل گرد و غبار و دوده جمع شده است.

این حالت بدلیل چسب سیلیکون بی کیفیت، درزگیری ناقص هنگام نصب، کم بودن مقدار سیلیکون چسب(حالت الاستیکی کمتر) و وزن ساختمان بوجود می آید.

دقت کنید در صورتی که محل تجمع گردوغبار و دوده تنها بر روی پروفیل باشد، پنجره نیاز به رگلاژ دارد نه درزگیری..

انواع رنگ چسب سیلیکون ماستیک

همانطور که درب و پنجره در رنگهای مختلفی تولید می شود، چسب سیلیکون درزگیر پنجره نیز در رنگ های اصلی متناسب با رنگ پروفیل در بازار موجود است.

در حال حاضر چسب سیلیکون در رنگ سفید، مشکی، بیرنگ، قرمز، طوسی، قهوه ای تیره و قهوه ای روشن موجود می باشد.

انواع رنگ چسب درزگیر سیلیکون ماستیک

نحوه استفاده چسب درزگیر پنجره دوجداره

در زیر بصورت گام به گام نحوه استفاده از چسب سیلیکون درزگیر در قاب دور درب و پنجره دوجداره را شرح می دهیم.

  • تمیز کردن محل درزگیری: در مرحله اول ابتدا تمام خاک، چربی و گرد و غبار را پاک کنید. ابتدا دیوار را با برس تمیز کنید تا هرگونه گرد و غبار و کثیفی از بین برود. سپس با یک پارچه مرطوب گردو غبار و آلودگی ها را پاک کنید. سپس اجازه دهید تا کاملا خشک شود.
  • پوشاندن پروفیل با نوارچسب: از نوار چسب کاغذی برای چسباندن مرز دقیق قسمت درزگیر استفاده کنید. نوارچسب موجب تمیز ماندن قسمت هایی از دیوار و پروفیل می شود که نیاز به درزگیری ندارد. بهتر است نوار چسبدر فاصله 0.7 سانتی متر محل عایق بندی و درزگیری چسبانده شود.
  • آماده سازی چسب سیلیکون برای درزگیری:منظور از آماده سازی چسب، بریدن قیف چسب و قراردادن آن در گان چسب است. قسمت بالایی چسب درزگیر را با یک کاتر ببرید. نازل یا قیف چسب را بر بالای آن می بندیم و سپس انتهای آن را بصورت مایل برش دهید. برای گرفتن بهترین نتیجه، دهانه نازل را به اندازه باریکی محل درزگیری ببرید. سپس اهرم گان چسب را عقب کشیده و چسب را در داخل آن قرار می دهیم.پس از آن دسته گان تزریق چسب را فشار دهید تا چسب بیرون ظاهر شود.
  • شروع درزگیری ماستیک: گان تزریق را در جایی که می خواهید آب بندی را شروع کنید قرار دهید. دسته را فشار داده و تفنگ درزبندی را با حرکتی نرم در امتداد محل درزگیری حرکت دهید. برای اطمینان از اینکه عایق بندی کامل محل درزگیری دونکته را رعایت کنید. اول اینکه از چسب کافی استفاده کنید. دوم پس از زدن چسب از قطعه پلاستیک (همانند کارت عابر بانک البته با انحنای بیشتر گوشه) برای فشار دادن چسب و یکنواخت کردن آن استفاده کنید.
  • کندن نوارچسب: پس از خشک شدن کامل چسب می توانید نوار چسب را از دیوار و بدنه پروفیل جدا کنید.

در ادامه ویدئو نحوه استفاده از چسب درزگیری و فیلم قدم به قدم درزگیری پنجره دوجداره را مشاهده می کنید. در ویدئو اول نیازی به چسباندن چسب نیست. همچنین برای اینکه چسب سیلیکون ماستیک پس از اتمام درزگیری خشک نشود بهتر است پیچی در قسمت سوراخ آن قرار دهیم تا از ورود هوا جلوگیری شود (همانند انتهای ویدئو اول).

در صورت مفید بودن این مطلب لطفا با امتیاز دهی و ستاره دار کردن مطلب ما را در نشر این مطلب یاری کنید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید
[کل: 2 میانگین: 3]