صنعت درب و پنجره upvc از مهم ترین صنایع در راستای بهینه سازی انرژی است. در این مطلب نحوه ساخت درب و پنجره upvc و معرفی انواع دستگاه تولید پنجره دوجداره را بیان می کنیم. در هر قسمت به معرفی بخش تولید پنجره و دستگاه مختص آن بخش می پردازیم.

در واقع می توان گفت که دستگاه های ساخت پنجره دوجداره که در زیر بیان می کنیم برای راه اندازه کارخانه تولید پنجره upvc مورد نیاز است. در انتهای این مطلب به این سوال که انواع ماشین آلات موردنیاز کارخانه پنجره چه دستگاه هایی است پاسخ داده می شود.

برش پروفیل upvc
1- برش پروفیل upc
پیچ کردن گالوانیزه
2- راه آب و گالوانیزه
جانمایی سوراخ یراق
3- سوراخ کاری محل یراق
4- بخش مولیون زن
برش مولیون
5- جوش پروفیل UPVC
6- تمیزکن پنجره UPVC
نصب نوار درزگیر
7- جاگذاری لاستیک درزگیر
نصب یراق آلات UPVC
8- یراق بندی

مراحل تولید درب و پنجره UPVC

مرحله اول تولید پنجره-برش پروفیل upvc وگالوانیزه

برش پروفیل upvc و گالوانیزه

اولین مرحله کارخانه (پس از نقشه کشی) در فرآیند ساخت پنجره UPVC، مرحله برش پروفیل پنجره یو پی وی سی و گالوانیزه است. دقت برش پروفیل یو پی وی سی تاثیر بسیار مهمی بر کیفیت درب و پنجره دوجداره دارد.

برای اطمینان از عملکرد خوب پنجره uPVC، باید برخی از عملیات پردازش و الزامات استاندارد را به شدت دنبال کنیم.  همچنین از دستگاه مناسب درب پنجره یو پی وی سی استفاده کنید.

نوع پروفیل و ابعاد برش آن در برگه تولید مشخص شده و ما براساس آن پروفیل را برش می دهیم. در نرم افزار 6 میل پروفیل اضافه تر در نظر گرفته می شود که در مرحله جوش پروفیل 3 میل از هر طرف آب می شود.

توجه کنید در مراحل تولید پنجره دوجداره از برش فارسی بر برای پروفیل هایی مانند فریم، لنگه، زوار و … و از برش صاف برای پروفیل مولیون و گالوانیزه استفاده می شود. برای انجام این فرایند می توان از اره دوسر برش پروفیل و یا اره چرخشی استفاده کرد.

بدلیل وجود دو اره در هر سر برش دستگاه، در هر برش 4 زاویه 45 درجه ایجاد می شود.

استفاده از اره دو سر CNC موجب کاهش زمان برش و افزایش دقت آن خواهد شد. در تصویر مقابل اره تک سر و اره دو سر برش upvc را مشاهده می کنید

دستگاه دو سر برش
گالوانیزه در پروفیل upvc

ایجاد راه آب و جایگذاری گالوانیزه

درب و پنجره های دوجداره باید عملکرد خوبی در برابر نفوذ و خروج آب داشته باشد. برای این عملکرد نیاز به ایجاد سوراخ هایی در قسمت داخلی پروفیل و سطح بیرونی آن داریم.

به این منافذ سوراخ آبراه باران و یا سوراخ زهکشی می گویند. ابعاد سوراخ زهکشی 5mm X 30mm

سوراخ ها شامل سوراخ های زهکشی داخلی، سوراخ های تعادل فشار داخل و سوراخ های زهکشی بیرونی، سوراخ های تعادل فشار بیرونی هستند.

در شکل روبرو تصویر دستگاهی که این سوراخ را ایجاد می کند مشاهده می کنید. که یکی از دستگاه های تولید پنجره یو پی وی سی است.

گالوانیزه در پنجره upvc دوجداره

گالوانیزه چیست و چه تاثیری بر روی پنجره دوجداره دارد؟ این قوطی یا U فلزی تاثیر زیادی بر روی عملکرد نهایی و استحکام درب و پنجره دارد:

  • در مرحله اول، استحکام پنجره  و درب یو پی وی سی را بهبود بخشید.
  • ثانیاً از تغییر شکل پروفیل جلوگیری کنید. .
  • علاوه بر این، موجب استحکام محل اتصال یراق آلات (لولا، دستگیره و اسپانیولت) به پروفیل خواهد شد.

برای برش گالوانیزه به ابعاد اعلامی، از اره آتشی استفاده می شود.

گالوانیزه پنجره upvc

گالوانیزه براساس ضخامت و شکل ظاهری دسته بندی می شود. در اکثر پروفیل ها از گالوانیزه 1 میلیمتر، 1.25 و 1.5 میلیمتر استفاده می شود.

در حالت استاندارد برای پنجره وین تک از گالوانیزه 1.25 و برای پنجره ویستابست از گالوانیزه 1.5 استفاده می شود.

ابعاد و شکل گالوانیزه با توجه به طراحی داخلی پروفیل و میزان مقاومت آن تغییر می کند و بطور معمول مانند تصویر هستند.

در هر حال طبق استاندارد رآل آلمان فاصله بین پروفیل و برآمدگی داخل پروفیل باید 1 میلیمتر با تلرانس 0.5 میلیمتر باشد.

برای استحکام بیشتر و اتصال گالوانیزه به پروفیل از پیچ استفاده می شود. بدین صورت که هر 30 سانتی متر پروفیل به گالوانیزه پیچ می شود.

دستگاه روتر کپی سوراخ قفل

مرحله سوم تولید درب و پنجره - ایجاد سوراخ دستگیره و یراق

در ادامه نحوه تولید و ساخت درب و پنجره دوجداره، وارد بخش سوراخ کاری پروفیل جهت نصب دستگیره، محل قرارگیری قفل و اسپانیولت یراق آلات می شویم. این سوراخ کاری بر روی پروفیل لنگه بازشو انجام می پذیرد.

بطور معمول از دستگاه روترکپی سوراخ قفل برای سوراخ کاری پروفیل استفاده می شود. این حفره ها با توجه به نوع یراق آلات متفاوت بوده و بنابراین از مته هایی با سایزهای متفاوت بر روی دستگاه استفاده خواهد شد.

نکته ای که در این مرحله حائز اهمیت است، دقت برای محل قرار گیری حفره و سایز حفره است.

در روند ساخت درب و پنجره دوجداره، این مرحله مکمل مرحله یراق بندی است.

دستگاه روتر کپی سوراخ قفل
تراش پروفیل مولیون

مرحله چهارم تولید درب و پنجره - تراش مولیون با تیغچه

از دیگر مراحل تولید درب و پنجره upvc، مرحله تراش پروفیل مولیون است. اتصال پروفیل مولیون یا وادار به درب یا پنجره، با استفاده از قطعه ای یو شکل به اسم بست مولیون انجام می شود. همچنین بدلیل آنکه نشیمن گاه و محل اتصال پروفیل مولیون به دیگر پروفیل ها صاف نیست باید این پروفیل تراش بخورد.

برای تراش کاری و فرزکاری ابتدا و انتهای پروفیل مولیون از تیغه مولیون و دستگاه مولیون زن استفاده می شود.

تیغچه مولیونی که بر روی دستگاه نصب می شود باید مخصوص پروفیل مصرفی ما بوده و سالم باشد.

نکته: براده گیری تیغچه طوری باشد که ۳ میلی متر شاخک ایجاد شده در دو طرف مولین بر روی پروفیل بخوبی کیپ شود و هیچ گونه درزی نماند.

در تصویر نتیجه تراشکاری بر روی پروفیل مولیون رو مشاهده می کنید.

جوش و اتصال پروفیل پنجره upvc

جوش پروفیل upvc و ایجاد چهارچوب

مرحله پنجم فرایند ساخت پنجره دوجداره اتصال و جوش پروفیل های یو پی وی سی به یکدیگر است. جوش استاندارد پنجره سبب می شود که ما درب و پنجره ای مقاوم در برابر فشار و تنش داشته باشیم. میزان دمای المنت (ذوب پروفیل)، زمان ذوب و میزان فشار جک های هیدرولیکی از جمله متغیرهایی هستند که هنگام جوش پروفیل باید به آنها توجه کرد. بطور مثال بازه‌ دمای ذوب پروفیل UPVC در حدود 255_250 درجه سانتیگراد است.

پس از طی مراحل بالا و دریافت پروفیل های گالوانیزه دار از بخش های مختلف، مرحله جوش آغاز می شود.

ابتدا اپراتور پروفیل ها را براساس شماره درج شده بر روی آنها و نقشه تولید بصورت چیدمان یو شکل در دستگاه قرار می دهد. بین هر دو پروفیل یک صفحه المنت وجود دارد. با استفاده از بازوهای پنوماتیکی و هیدرولیکی، پروفیل ها کنار هم ثابت قرار میگیرند. سپس المنت به پروفیل ها می چسبد و بعد از طی زمان مشخص، جدا شده و دستگاه بطور اتومات پروفیل ها را به یکدیگر فشار می دهد تا پروفیل های داغ شده به یکدیگر بچسبند و جوش پروفیل صورت گیرد.

مرحله جوش پروفیل نیز همانند مراحل قبلی تولید درب و پنجره دوجداره نیازمند دستگاه جوش پنجره می باشد. اما برای راه اندازی کارخانه درب و پنجره upvc کدام دستگاه مورد نیاز ماست؟

ما باید دستگاه را با توجه ظرفیت تولید درب و پنجره دوجداره و استراتژی فروش خود انتخاب کنیم. اگر بخواهیم یک پنجره با زاویه غیر 90 درجه جوش دهیم باید از دستگاه جوش تک سر استفاده کنیم. اگر به راندمان بیشتر نیاز داریم می توانیم از دستگاه جوش چهار سر CNC استفاده کنیم. اگر فقط قاب پنجره معمولی را بسازیم، می توانیم دستگاه جوش دو سر، دستگاه جوش سه سر و دستگاه جوش چهار سر را انتخاب کنیم. 

برای رنگ های پنجره یو پی وی سی، می توانیم از دستگاه جوش معمولی یا دستگاه جوش بدون درز استفاده کنیم.

در کارخانه پنجره دوجداره آرکوین برای تکمیل سبد محصولات از هر سه دستگاه یک سر، دو سر و چهار سر برای جوش پروفیل استفاده می شود.

ساخت پنجره با تمیزکن CNC

مرحله ششم تولید پنجره دوجداره- تمیز کردن زائده جوش

پس از آن مرحله جوش در ساخت درب و پنجره دوجداره، یک زائده حاصل از ذوب پروفیل در محل جوش ایجاد می شود. به چند دلیل این زائده باید برداشته شود:

  • بهبود عملکرد بازشو درب و پنجره
  • زیبایی ظاهری آن
  • حذف تیزی قسمت گوشه چهارچوب، در صورت عدم برداشت می تواند خطرناک باشد
  • جایگذاری لاستیک و نوار آب بندی در شیار پروفیل

اما چطور باید زائده های حاصل از جوش پروفیل تمیز گردد؟ این مرحله به دو صورت انجام می گردد با استفاده از دستگاه تمیز کن و یا بصورت دستی با ابزار مخصوص…

  • بهتر است قبل از سرد شدن کامل پروفیل، زائده جوش را تمیز کنید. پس از سرد شدن، تمیز کردن ممکن است به گوشه محل جوش آسیب برساند.
  • هنگام استفاده از دستگاه تمیز کننده گوشه CNC یا دستگاه تمیز کننده دستی، لطفاً از زاویه مناسب و تیز بودن تیغه اطمینان حاصل کنید.
  • علاوه بر این، هنگام پردازش پروفیل اکسترود شده، لطفاً تغییراتی متناسب با عمق شکاف انجام دهید.
  • در ضمن در هنگام نظافت از گذاشتن هر گونه لبه بر روی قطعه خودداری کنید.

در این ویدئو نحوه عملکرد دستگاه تمیزکن پنجره دوجداره را مشاهده می کنید.

مرحله هفتم تولید پنجره دوجداره- جایگذاری لاستیک درزگیر

برای اطمینان از عملکرد خوب آب بندی درب و پنجره یو پی وی سی، نصب نوارهای آب بندی نیز ضروری است. در واقع مهر و موم پنجره دوجداره بوسیله نوار لاستیکی درزگیر و نوار مویی انجام می شود. نوار درزگیر upvc برای پروفیل های فریم، لنگه بازشو و مولیون استفاده می گردد و نوار مویی برای پروفیل کشویی استفاده می گردد. اندازه لاستیک درزگیر کاملا متناسب پروفیل upvc طراحی و تولید می شود.

در این مرحله از ساخت درب و پنجره دوجداره، نیاز به جایگذاری لاستیک درزگیر داریم. برخی از پروفیل ها لاستیک سرخود هستند، به این معنی که نیازی به جایگذاری لاستیک ندارند و لاستیک در کارخانه تولید پروفیل upvc جایگذاری شده است. برخی از تولیدکنندگان درب و پنجره برای کاهش قیمت پنجره، از لاستیک های ارزان قیمت برای درزگیری استفاده می کنند که متاسفانه موجب افت کیفیت در و پنجره خواهد شد.

بستن لولا، اسپانیولت و قطعات یراق

با توجه به کیفیت و نوع پروفیل، یراق آلات پنجره انتخاب می شود. ما بعنوان یک تولید کننده پیشنهاد می کنیم از یراق آلاتی با کیفیت بالا و قابلیت رگلاژ استفاده کنید.

هنگام انتخاب یراق آلات یکی از متغیرهای تولید کننده، میزان آکس پروفیل است. در واقع آکس پروفیل شیاری است که در آن اسپانیولت یراق و یا قفل آن جانمایی می شود.

شیارهای نصب یراق آلات درب و پنجره دوجداره پروفیل های uPVC استاندارد اروپا 12 / 20-9 را اتخاذ می کنند. این بدان معناست که فضای جانمایی یراق 12 میلی متر بوده و لبه همپوشانی 20 میلی متر است. همچنین پس از آن نصب فاصله بین خط مرکزی سخت افزار و سطح کوچک قاب 9 میلی متر است. برای شفاف شدن این اطلاعات تصویر را مشاهده کنید.

میزان آکس پروفیل برای یراق

در این مرحله از تولید و ساخت درب و پنجره دوجداره،نوبت به آخرین مرحله خط تولید یعنی بستن یراق آلات را اجرا می کنیم. بستن یراق آلات شامل جانمایی اسپانیولت، لولاها، قطعات زاماک، قطعات قفل و دستگیره می شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید
[کل: 1 میانگین: 4]