علت بسته نشدن پنجره دوجداره چیست؟ عموما محصولاتی که دارای مکانیزم باز و بسته شدن هستند پس از مدت زمانی دچار مشکل در حرکت بازشو و یا مشکل در عایق بندی می شوند. درب و پنجره دوجداره upvc نیز به دلایل مختلفی ممکن است دچار  بسته نشدن شود.

بسته نشدن پنجره دوجداره به دلایل مختلفی شامل عدم نگهداری صحیح، تولید غیر استاندارد، استفاده از قطعات بی کیفیت درب و پنجره Upvc، نصب غیر اصولی و یا رگلاژ اولیه نامناسب پیش می آید. که با رعایت برخی اصول می توان از ایراداتی که ممکن در آینده پیش آید جلوگیری کنیم. بیشتر مواردی که در زیر بیان می کنیم با رگلاژ مجدد پنجره قابل حل شدن است.

در این مطلب به شرح بیشتر مواردی که موجب بسته نشدن پنجره دوجداره می شود و قدم به قدم نحوه رفع آن می پردازیم.

دلایل بسته نشدن پنجره دوجداره و راه حل آن

زاماک یا کیپر، قطعه ای است که با قطعات استوانه ای روی اسپانیولت درگیر می شود و موجب بسته شدن پنجره و عایق بندی خواهد شد. زمانی که بادامک اسپانیولت یا پلیت استوانه ای هنگام بسته شدن به کیپر برخورد کند موجب بسته نشدن پنجره خواهد شد.

در شکل روبرو بادامک اسپانیولت و محل قرار گیری زاماک را مشاهده می کنید(البته تعداد این قطعات در پنجره بیشتر از ۲ عدد است). اما برای رفع بسته نشدن پنجره چکار باید کرد:

در ابتدا باید زاماکی را که به اسپانیولت گیر می کند را پیدا کنیم. سپس پیچ زاماک مورد نظر را باز کرده و آن را در می آوریم. در این حالت پنجره بسته می شود. سپس باید دوباره آن را در محل دیگری که با بادامک درگیر شود ببندیم.

برای دانستن محل دقیق قرار گیری زاماک روی پنجره بر روی مقاله زاماک پنجره کلیک کنید.

گیر کردن پنجره بدلیل زاماک

اگر نتوانستید زاماکی که موجب بسته نشدن پنجره می شود را پیدا کنید بهتر است از دو راه استفاده کنید:

  • راه حل اول این است که تمامی زاماک ها را باز کرده و سپس هر یک را به ترتیب دوباره ببندید تا زاماک موردنظر را پیدا کنیم.
  • راه حل دوم علامت زدن محل قرار گیری بادامک و زاماک بر روی پروفیل با خودکار یا ماژیک است. برای راه حل دوم روی مقاله تعیین محل قرارگیری زاماک بر روی پنجره کلیک کنید.

۲- گیر کردن پنجره بدلیل مشکلات لولا

چطور اشکال در لولا دلیل بسته نشدن پنجره است. بهم ریختگی رگلاژ لولا موجب گیر کردن پروفیل لنگه بازشو به فریم خواهد شد و معمولا در قسمت پایین لنگه این اتفاق می افتد. البته توجه کنید که ممکن است مشکل لولا موجب گیر کردن لنگه به زاماک شود.

در اکثر مواقع مشکلات لولا موجب گیر کردن درب یا پنجره خواهد شد(که با جابجایی و یا فشار لنگه بسته می شود) و موجب بسته نشدن کامل پنجره نمی شود

سنگین بودن لنگه بازشو، عرض غیر استاندارد لنگه بازشو و یا فشار به آن موجب اشکال در لولا پنجره دوجداره می شود. که به آن افتادگی لنگه نیز می گویند. افتادگی لنگه اغلب بدلیل لولای بی کیفیت و یا ضربه به لنگه بازشو صورت می گیرد.

برای حل کردن این مورد شما می توانید با آچار آلن اقدام به رگلاژ پنجره نمایید. در نظر بگیرید در صورتی که لولای پنجره شما قابلیت رگلاژ ندارد(لولای معمولی)، رگلاژ باید از طریق جابجایی لولا و رگلاژ بوسیله شیشه صورت گیرد.

موارد دیگری مانند شل شدن پیچ لولا، شکستگی لولا و یا کج شدن آن نیز وجود دارد که موجب گیر کردن پنجره خواهد شد. در این موارد باید قطعه یا پیچ تعویض گردد.

  • شل شدن پیچ لولای پنجره: هرز شدن محل قرارگیری پیچ موجب شل شدن و در آمدن پیچ لولا خواهد شد. بهتر است در این مواقع از پیچ با شماره بزرگتر استفاده شود.
گیر کردن پنجره دوجداره بدلیل شکستگی لولا

۳- بسته نشدن پنجره بدلیل گیر کردن پروفیل لنگه بازشو و پروفیل فریم

در بعضی مواقع پروفیل لنگه بازشوی پنجره به پروفیل قاب دور یا فریم درب و پنجره گیر می کند و مانع از بسته شدن لنگه می شود. به چه دلیلی لنگه پنجره گیر می کند و نحوه رفع آن چیست؟

افتادگی لنگه بازشو

افتادگی لنگه بازشوی پنجره دوجداره یعنی قسمت پایین لنگه بازشو یا گوشه پایین سمت مخالف لولا به سمت پایین متمایل شود و موجب گیر گردن لنگه یا باز ماندن قسمتی از لنگه می شود. شکستگی لولا، تغییر شکل چارچوب لنگه بازشو و از رگلاژ خارج شدن لنگه از مواردی است که موجب افتادگی لنگه خواهد شد.

با تعویض لولا یا رگلاژ پنجره می توان لنگه را به حالت اول برگرداند. برای اطلاع از نحوه رگلاژ کلیک کنید.

تغییر شکل فریم یا قاب دور پنجره

قاب یا فریم پنجره با استفاده از پیچ به دیوار متصل می گردد. در صورتی که پیچ نصب، شل بسته شده باشد و یا بیش اندازه سفت شده باشد سبب تغییر شکل فریم پنجره از حالت مستطیل خواهد شد.

تغییر شکل را با مشاهده چشمی یا تراز می توان بررسی نمود. در صورتی که تغییر شکل ایجاد شده باشد باید پیچ نصب باز و دوباره بسته گردد و یا حتی محل آن تغییر داده شود. بهتر است از پیچ گوشتی برقی استفاده کنید و همچنین مراقب هرز شدن پیچ نیز باشید.

تعمیر یا تعویض اسپانیولت

۴- گیر کردن پنجره بدلیل خرابی یا شل شدن اسپانیولت

یکی از دلایلی که موجب گیر کردن پنجره خواهد شد، خرابی اسپانیولت پنجره upvc می باشد. در دو حالت مشکل بستن پنجره ایجاد می شود.

حالت اول- شل شدن پیچ اسپانیولت است که موجب می شود قطعه اسپانیولت از پروفیل بیرون بزند و به پروفیل فریم یا قطعات زاماک گیر کند. تشخیص آن براحتی با چشم قابل مشاهده است و با سفت کردن آن حل می شود. در صورتی که پیچ هرز شده از پیچ با شماره بزرگتر استفاده کنید.

حالت دوم – خرابی اسپانیولت نیز موجب بسته نشدن پنجره upvc خواهد شد. بدین صورت که خرابی موجب عدم حرکت بادامک های اسپانیولت می شود. یعنی با حرکت دستگیره بادامک ها ثابت می ماند. تشخیص حالت دوم نیز با کنترل دستگیره و مشاهده اسپانیولت امکان پذیر است. برای مطالعه در مورد نحوه تعویض اسپانیولت پنجره دوجداره کلیک کنید.

مشکل بسته نشدن پنجره

۵- گیر کردن پنجره دوحالته

یکی از تفاوت های یراق تک حالته با دوحالته در اضافه شدن یراق بالایی لنگه است. این یراق بصورت قیچی عمل می کند و باز و بسته می شود. در صورت عدم رگلاژ مناسب یا فشار به یراق، این قیچی بطور کامل بسته نمی شود. بنابراین لنگه پنجره بطور کامل بسته نخواهد شد.

برای رفع این مشکل باید از رگلاژ پنجره توسط تکنسین استفاده کرد.

۶- بسته نشدن پنجره بدلیل خرابی دستگیره

بسته نشدن پنجره یا درب یو پی وی سی بدلیل خرابی دستگیره شباهت زیادی به خرابی اسپانیولت دارد. در هردو مورد بادامک های اسپانیولت ثابت می ماند و با حرکت دستگیره، بی حرکت می ماند.

برای تشخیص این مشکل باید به باز کردن دستگیره پنجره اقدام کنید. پس از باز کردن دستگیره، مکانیزم حرکت آن را کننترل کنید. بدین صورت که آیا با حرکت اهرم دستگیره قسمت مکعبی آن حرکت می کند. در صورت خرابی دستگیره باید اقدام به تعویض آن نمایید.

 

در صورت مفید بودن این مطلب لطفا با امتیاز دهی و ستاره دار کردن مطلب ما را در نشر این مطلب یاری کنید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید
[کل: 5 میانگین: 3]