شیشه مات بطور مستمر اما به مقدار کم در صنعت ساختمان استفاده می شود. به بیان دیگر در هر پروژه ساختمانی حداقل یک عدد شیشه مات دوجداره و یا تک جداره استفاده می شود. اگر بخواهیم سطحی از حریم خصوصی را در محل زندگی یا محل کار خود ایجاد کنیم شیشه مات یکی از بهترین گزینه هاست.
شیشه مات چیست؟ شیشه مات از هر نوع که باشد موجب اعوجاج یا تیرگی طرف دیگر شیشه می شود. این ویژگی با استفاده از رنگ، بافت یا الگو در شیشه ایجاد می شود. شیشه مات موجب اعوجاج بسیار جزئی تا پنهان کردن کامل تصویر از دید، یا نمایان کردن تنها شبحی از تصویر پشت شیشه خواهد شد.
اما شیشه مات چقدر جلوی نور را خواهد گرفت؟ کدام شیشه مات بیشترین تار و کدر بودن را دارد؟

مات کردن شیشه روشی بر روی انواع شیشه دوجداره، شیشه سکوریت، شیشه خام، شیشه لمینت و دیگر شیشه هاست. این روش موجب می شود که شیشه نور را حتی به مقداری اندک عبور دهد اما طرف دیگر شیشه قابل تشخیص نباشد.

شیشه مات به انگلیسی opaque glass انواع مختلف، کاربردهای متنوع، قیمت شیشه مات متفاوت و روش ساخت جالبی دارد که در زیر به شرح آن می پردازیم.
نحوه تولید شیشه مات برای هر نوع شیشه متفاوت است و عموما نتیجه کار بعد از تولید نیز با یکدیگر تفاوت دارد. تقسیم بندی شیشه مات نیز براساس نحوه تولید(تکنیک مات کنندگی شیشه) آن و سپس شکل مات بودن آن است.

شیشه مات به انگلیسی

انواع شیشه مات

انواع شیشه مات ساتینا
شیشه ساتینا
انواع شیشه مات شیشه سندبلاست
شیشه سندبلاست
انواع شیشه مات شیشه مشجر
شیشه مشجر
انواع شیشه مات شیشه برفی
شیشه برفی
برچسب مات کننده
شیشه مات با اسپری مات کننده
اسپری مات کننده
شیشه مات استین گلس
شیشه مشجر
شیشه سیمی مات
شیشه برفی

شیشه برفی

شیشه‌ برفی مات با نام انگلیسی crepi glass، همزمان با تولید شیشه با برجستگی های ناهموار ساخته می شود و بصورت جام به کارخانه های شیشه عرضه می شود. ضخامت شیشه برفی تنها با ضخامت ۴ میلیمتر می باشد. در کنار مزایایی که شیشه برفی داراست معایبی نیز وجود دارد که در زیر بیان می کنیم:

  • بدلیل نحوه تولید این شیشه، مقاومت شیشه برفی نسبت به شیشه ساده کمتر است.(شیشه مشجر، ساتینا و سندبلاست نیز ترد و شکننده هستند)
  • تنوع طرح شیشه برفی بسیار کم است.
  • شیشه برفی قابلیت سکوریت شدن ندارد.
  •  شیشه برفی تنها در ضخامت ۴ میلیمتر تولید می شود.

در اکثر پروژه های ساختمانی شیشه برفی با کاربرد شیشه دوجداره در پنجره های سرویس بهداشتی و یا درب سرویس استفاده می شود. هنگام دوجداره کردن شیشه برفی قسمت موج دار آن داخل شیشه دوجداره قرار می گیرد.

در ادامه به بیان مزایای شیشه برفی می پردازیم:

  • قیمت مناسب نسبت به دیگر شیشه های مات
  • نیاز به نظافت کمتر (آلودگی را کمتر نشان می دهد)
  • موجود بودن در اکثر کارخانه ها و شیشه بری ها

میزان عبور نور در شیشه برفی نسبت به شیشه سندبلاست بیشتر است. میزان تار بودن شیشه برفی در تصویر شیشه برفی قابل مشاهده است.

میزان شفافیت شیشه برفی

شیشه مشجر

شیشه مشجر را می توان شیشه طرح دار برجسته مات نامید. سطح این شیشه بصورت برجسته است بطوریکه با لمس دست کاملا مشخص است. در گذشته از شیشه مشجر در درب های اتاق، تزیینات درب های شیشه و چوب و درب سرویسی و حمام استفاده می شد. در حال حاضر این شیشه تغییر کاربرد داده و کاملا بصورت تزیینی استفاده می شود.

برخلاف شیشه برفی، شیشه مشجر دارای طرح و بافت های گوناگونی است. همانند شیشه برفی نیز شیشه مشجر در برابر ضربه شدید شکننده است. همچنین بدلیل نوع فرایند سکوریت شدن (حرارت شدید و سرد شدن با سرعت زیاد) این نوع شیشه قابلیت سکوریت شدن ندارد.

قیمت شیشه مشجر بستگی به طرح، ابعاد شیشه و مقدار درخواست دارد. شیشه مشجر موجب انحراف نور می شود و زیبایی خاصی ایجاد می کند. در تصاویر زیر انواع شیشه مشجر را مشاهده می کنید.

شیشه سندبلاست

شیشه سندبلاست می تواند اکثر موارد مورد نظر ما را برای انتخاب یک شیشه مات فراهم کند. شیشه سندبلاست با ظاهر یخ زده خود، اجسام پشت شیشه را کاملا محو می کند. میزان شفافیت شیشه سندبلاست ۱۰٪-۲۰٪ است یا برعکس میزان تارکنندگی این شیشه بطورتقریبی ۸۰٪ است.

شیشه سندبلاست با تکنیک صنعتی سندبلاست یا انفجار ساینده تولید می شود. با استفاده از جریان مواد ساینده که با فشار بر روی شیشه پاشیده می شود، سطح صاف شیشه از بین می رود و سطح زبری بدست می آید که میزان عبور نور را کمتر می کند و موجب مات شوندگی شیشه خواهد شد. هر چه زمان پاشش شن و قدرت پاشیدن آن بیشتر باشد، درجه ماتی شیشه سندبلاست هم بیشتر می شود.

این فرایند پس از تولید شیشه صورت می گیرد، بنابرای هر شیشه ای را می توان سندبلاست کرد. در واقع شیشه سکوریت سندبلاست، شیشه لمینت سندبلاست، شیشه رفلکس سندبلاست و شیشه رنگی سندبلاست از جمله این شیشه ها هستند.

قیمت سندبلاست شیشه

بدلیل ویژگی های عالی شیشه سندبلاست و انجام فرایند آن بعد تولید شیشه، از این محصول در صنایع مختلف استفاده می شود. قیمت سندبلاست شیشه با توجه به میزان استفاده از برچسب تولید سندبلاست و پیچیدگی طرح تفاوت دارد. شیشه تمام سندبلاست پایین ترین قیمت سندبلاست را دارد.

در جدول زیر قیمت سندبلاست شیشه و مات کردن شیشه را مشاهده می کنید. منظور از ساده، شیشه تمام سندبلاست است که قیمت انجام هر مترمربع آن 150.000 تومان می باشد که به قیمت خام شیشه اضافه می شود.

ساده

شیشه تمام سندبلاست
150
000
تومان
  • قیمت هر مترمربع

راه مات - نواری

راه راه سندبلاست
800
000
تومان
  • قیمت هر مترمربع

لوگو

لوگو 30*30 سانتیم متر
500
000
تومان
  • قیمت هر عدد
مزایای شیشه سندبلاست

هر پانل یا صفحه شیشه ای را می توان با استفاده از تکنیک های سندبلاست – از پنجره ها تا راهروها تا دیوارهای اتاق مرطوب تا پانل های شیشه ای در درها و فراتر از آن – بهبود بخشید.

  • تمامی شیشه ها و حتی قابلیت سندبلاست شدن را دارند. شیشه سکوریت سندبلاست، شیشه رفلکس سندبلاست، شیشه رنگی سندبلاست و شیشه لمنت سندبلاست
  • ایجاد انواع طرح و رنگ، ایجاد لوگو سندبلاست
  • تولید شیشه سندبلاست در ضخامت های متفاوت
  • سندبلاست انواع شیشه صاف و منحنی

چند نکته:

در شیشه دوجداره سندبلاست کامل بهتر است قسمت سندبلاست در داخل قرار گیرد.

بدلیل شکننده بودن این نوع شیشه مات، در ابعاد بزرگ از ضخامت 6 میل شیشه سندبلاست و بالاتر استفاده شود.

در صورت استفاده از شیشه دوجداره سندبلاست بهتر است هر دو جداره شیشه، سندبلاست شود.

 

نحوه ساخت شیشه سندبلاست

برای ایجاد لوگو سندبلاست یا طرح سندبلاست ابتدا لوگو یا طرح موردنظر را با نرم افزار طراحی می کنیم. خروجی دستگاه را بر روی کاغذ چسب دار مخصوص سندبلاست ایجاد می کنیم.

در مرحله بعدی برچسب سندبلاست را بر روی شیشه بصور کامل خواهیم چسباند. برچسب قسمت هایی را که باید سندبلاست شود را از شیشه جدا کرده تا فرایند سندبلاست روی این نقاط صورت گیرد.

با استفاده از نازل سندبلاست، طرح یا لوگوی مورد نظر را با پاشش ماسه انجام می دهیم. ماسه مورد استفاده در نازل سندبلاست شیشه از جنس سیلیس و اکسید فلزات می‌باشد که با فشار زیادی بر روی سطح شیشه پاشیده می شود.

کاربرد شیشه سندبلاست

  • شیشه سندبلاست بعنوان تخت وایت برد
  • پارتیشن بندی آزمایشگاه ها، مراکز درمانی، مراکز ورزشی، سالن های زیبایی
  • ورودی اماکن
  • شیشه رومیزی
  • شیشه کف یا سقف
  • بعنوان نرده راه پله
  • درب کابینت (ترکیب چوب و شیشه سندبلاست)
ایجاد لوگو سندبلاست روی شیشه

شیشه سیمی (مشجر سیمی)

شیشه سیمی مشجر جزء شیشه های ایمنی در نظر گرفته می شود و ده ها سال است که در صنعت ساختمان استفاده می شود. بدلیل آنکه در طی فرایند تولید شیشه سیمی، بافت و مش سیمی در آن قرار داده می شود و مذاب شیشه آن را احاطه می کند. همین موضوع سبب شده که شیشه ضد حریق نیز نامیده شود و به مراتب مقاوم تر از شیشه لمینت است.

هنگام آتش سوزی در صورت شکست شیشه، شیشه سیمی از انتقال آتش جلوگیری می کند و فرو نمی ریزد. در نظر داشته باشید مقاومت این شیشه نه بخاطر جنس شیشه بلکه بدلیل بافت سیمی داخل شیشه است.

به شیشه سیمی شیشه گرجی نیز گفته می شود. بدلیل وجود بافت سیمی نازک شیشه مات سیمی، برش شیشه با استفاده از الماس دستی صورت می گیرد.

قیمت شیشه سیمی

قیمت شیشه سیمی به موارد گوناگونی بستگی دارد. عواملی مانند ضخامت، رنگ شیشه، نوع شیشه، کیفیت و طرح آن. به همین دلیل قیمت شیشه سیمی مشجر کاملا متفاوت بیان می شود. وجود حباب در این شیشه موجب افت کیفیت و قیمت شیشه سیمی خواهد شد.

شیشه سیمی از لحاظ میزان تردشوندگی از شیشه ساده شکننده تر است (فرو نمی ریزد اما برای کودکان آسیب رسان است). بنابراین استفاده از آن در مدارس و مکان های مخصوص کودکان ممنوع است.

قیمت شیشه سیمی
شیشه سیمی مات

کاربرد شیشه سیمی

  • شیشه سیمی در درب آسانسور
  • استفاده در سقف های نورگیر
  • شیشه سیمی بعنوان شیشه ضد حریق
  • پنجره سرویسی
  • بعنوان درب هواکش
  • شیشه درب پارکینگ و موتورخانه
  • درب هایی که نیاز به استفاده از شیشه مات دارد اما ایمن باشد
  • استفاده در کارگاه های صنعتی

شیشه ساتینا

شیشه ساتینا روشی دیگر برای مات کردن شیشه است که نتیجه کار به شیشه سندبلاست شباهت زیادی دارد. در روش شیشه ساتینا محلولی از اسید فلوئوریک بر روی جام شیشه ریخته می شود که سطح شیشه را از حالت شفاف به مات تغییر می دهد. نتیجه کار با شیشه ساتینا بهتر از سندبلاست خواهد شد و سطحی نرم و ساتن مانند ایجاد می کند.

البته باید این نکته را در نظر گرفت که قیمت شیشه ساتینا از شیشه سندبلاست بالاتر است.

شیشه ساتینا مات

تفاوت شیشه سندبلاست و شیشه ساتینا

این دو شیشه از لحاظ ظاهری تقریبا شبیه یکدیگر هستند اما از لحاظ فنی و ساختاری تفاوت شیشه ساتینا و شیشه سندبلاست چند مورد است که بیان می کنیم:

  • شیشه ساتینا سطح صاف تر و یکنواخت تری نسبت به شیشه سندبلاست دارد.
  • اثر لک بر روی شیشه سندبلاست براحتی تمیز نمی شود
  • قیمت شیشه ساتینا نسبت به سندبلاست گرانتر است
  • تمیز شوندگی ساتینا نسبت به سندبلاست بهتر است
  • ایجاد طرح، لوگو و خطوط راه راه در شیشه ساتینا وجود ندارد(در سندبلاست وجود دارد)

بدلیل خاصیت تمیز شوندگی در شیشه کابین دوش و یا سرویس در صورت استفاده از شیشه تک جداره، شیشه ساتینا بکار رود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید
[کل: 3 میانگین: 3.7]