یکی از معایب استفاده از پنجره دوجداره بی کیفیت تغییر رنگ و زرد شدن پنجره و پروفیل upvc است. مسلماً محبوب ترین متریال برای پنجره های دوجداره، پلی وینیل کلراید غیرپلاستیک یا یو پی وی سی است. این محصول سال ها با حداقل تعمیر و نگهداری دوام می آورد.

با این حال، با گذشت زمان، انواع خاصی از uPVC مستعد تغییر رنگ هستند. سفیدی پروفیل upvc، اگر به‌اندازه کافی در معرض اشعه UV قرار گیرند، تغییر رنگ داده و زرد می شود. در این مقاله، نگاهی به مشکل، چرایی وقوع آن خواهیم انداخت و خواهیم دید که آیا زمانی که پنجره یو پی وی سی شما زرد شد، کاری برای انجام دادن وجود دارد یا خیر.

زرد شدن پروفیل پنجره دوجداره upvc

چه چیزی باعث زرد شدن پنجره دوجداره یو پی وی سی می شود؟

اگر کثیفی، گرد و غبار و زردی انباشته شده روی پنجره upvc را به موقع حذف کنید، عمر مفید آنها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. از این گذشته، لکه های زرد، کثیفی و گرد و غبار نه تنها ظاهر پنجره را خراب می کنند، بلکه محیط خوبی برای رشد قارچ ها و باکتری ها هستند.

برای اینکه پنجره های یو پی وی سی خود را سفید نگه دارید، باید بدانید که چه چیزی باعث زرد شدن آن ها می شود و در صورت امکان از تاثیر عوامل مضر بر upvc جلوگیری می کند. در اینجا عوامل اصلی موثر بر UPVC و زرد شدن پنجره ها آورده شده است.

دلیل تغییر رنگ و زرد شدن پنجره upvc

با توجه به روند تولید پروفیل های UPVC اولین نکته ای که در طراحی آنها و ترکیب فرمولاسیون مواد اولیه مورد توجه قرار می گیرد شرایط آب و هوایی پروفیل می باشد. شرایط آب و هوایی همیشه باید به عنوان یکی از عناصر اصلی طراحی در ترکیب مواداولیه upvc در نظر گرفته شود. در غیر این صورت ممکن موجب زرد شدن یا تغییر رنگ پنجره و یا حتی پوسیدگی پروفیل upvc شود.

به عنوان مثال پروفیل مورد استفاده در کشورهای شمالی زمین بر اساس شرایط آب و هوایی منهای 40 درجه و زاویه ملایم نور خورشید طراحی شده است و با طرح استفاده شده در کشورهای خاورمیانه و خلیج فارس مانند ایران، عراق، عربستان سعودی و مناطق استوایی تفاوت دارد. آنها از نظر طراحی قالب، ضخامت پروفیل ها و تعداد سوراخ ها متفاوت هستند. به همین دلیل با توجه به شرایط آب و هوایی ایران ترکیب فرمولاسیون و تغییرات آن باید در نظر گرفته شود.

در فرآیند تولید پروفیل UPVC از بیش از 17 ترکیب مواد استفاده می شود که به پنج خانواده اصلی تقسیم می شوند:

  • پودر پی وی سی
  • Impact Modifier
  • استابلایزر
  • Titan TiO2
  • کربنات کلسیم
تیتانیوم دی اکسید در پروفیل upvc

میزان نور خورشید، زاویه تابش آن و دمای منطقه باید در فرمولاسیون مورد نظر در نظر گرفته شود. استفاده از تیتانیوم دی اکسید TiO2 با افزودنی های لازم و مقدار مناسب در ترکیب فرمولاسیون و استفاده از تثبیت کننده های با کیفیت براساس میزان اشعه ماوراء بنفش برای جلوگیری از تغییر رنگ بسیار حائز اهمیت است. همچنین مهم ترین موردی است که هنگام ساخت پروفیل upvc رعایت گردد. پروفیل وین تک و پروفیل ویستابست بدلیل دارا بودن گواهینامه رآل آلمان میزان ترکیب فرمولاسیون را بطور کامل رعایت می کنند.

عواملی که باعث تغییر رنگ پروفیل های UPVC در شرایط اقلیمی و از سفید شدن به زرد شدن، زردشدگی پنجره دوجداره و عدم براقیت و شفافیت سطح پروفیل می شود به شرح زیر است:

1- عدم استفاده از Tio2 استاندارد یا مقادیر کم در ترکیب
2- عدم استفاده از تثبیت کننده های استاندارد یا مقادیر کم در ترکیب
3- استفاده زیاد از پرکننده کربنات کلسیم و استفاده از کربنات کلسیم بدون پوشش
4- استفاده از بیش از پنج تا حداکثر 10 درصد پروفیل ضایعات محصولات تولیدی خود تولید کننده.

بهتر است UPVC را از برندهای معتبر و معتبر با استاندارد درجه A تهیه کنید تا از مواد اولیه مصرفی در ساخت و تولید آن مطمئن شوید.

نحوه از بین بردن زردی و سفید کردن پنجره دوجداره

پس از مواجه با این مشکل، با این سوال روبرو می شویم که چگونه دوباره uPVC زرد را سفید کنیم. از پاک کننده های معمولی به هر دلیلی اجتناب کنید:

سفید کردن پنجره upvc

 سفید کننده ممکن است گزینه معقولی برای تمیز کردن پنجره یو پی وی سی زرد شده به نظر برسد. همه چیز را سفید می کند، اینطور نیست؟ چرا نباید این کار را با قاب پنجره شما انجام دهد؟ متأسفانه، به این سادگی نیست؛ سفید کننده با PVC واکنش شیمیایی انجام داده و آن را به رنگ قهوه ای فاجعه بار در می آورد. اگر از آن استفاده کنید، حتی به شکل رقیق شده، می توانید انتظار یک فاجعه کامل را داشته باشید که فقط با تعویض کامل رنگ پنجره قابل رفع است.

  • کاغذ سنباده نیز ممکن است گزینه معقولی به نظر برسد؟!تصور ما این است اگر لایه رویی تغییر رنگ داد، مطمئنا تنها کاری که باید انجام دهیم این است که آن را بتراشیم تا سفیدی زیر آن آشکار شود…

راه حل بالا نیز اشتباه است. بالاترین سطح براقیت upvc در هنگام تولید ایجاد می شود و مربوط به سطح رویه آن است. فضای داخلی مواد کاملاً متفاوت است. مغز پروفیل مات است و آب یا لکه ها را  دفع نمی کند. اگر پنجره یو پی وی سی خود را سمباده بزنید، آن را خراب خواهید کرد.

اما چطور می توان پنجره های زرد یو پی وی سی را تمیز کرد:

  • بسته به ماهیت لکه، ممکن است با محلول های تمیزکننده ملایم تر و پاک کننده های خانگی مانند CiF (مطمئن شوید که بطری حاوی سفید کننده نیست) باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرند. شما همچنین می توانید برخی از پاک کننده های پنجره یو پی وی سی با فرمول خاص را در بازار پیدا کنید که ممکن است موجب پاک کردن زردی پنجره ها شود.
  • رنگ آمیزی پنجره upvc با استفاده از رنگ های مخصوص یوپی وی سی
  • از پد تمیز کن، اسکاچ سیمی یا اسفنج با سطح تمیزکننده. پاک‌کننده شیشه بر روی سفیدکننده قاب، پاک‌کننده‌های متیله‌ی الکلی، پودر تمیزکننده یا سایر پاک‌کننده‌های ساینده‌ای که بر پایه آمونیاک هستند.
  • تمیز کردن پنجره پی وی سی زرد شده با سرکه سفید: سرکه سفید لکه های معدنی را ضد عفونی، بوی بد، چربی زدایی، پیشگیری و حتی درمان می کند. این ماده زیست محیطی، دوستدار سلامتی و برای نظافت منزل بسیار مفید است. چند قاشق سرکه سفید را در یک سطل آب گرم رقیق کنید. چارچوب پنجره را با استفاده از یک اسفنج نرم و غیر ساینده به آرامی مالش دهید. سپس با آب تمیز بشویید. در هوا خشک شود.
    برای سفید کردن زردشدگی پنجره از این را نیز می توان استفاده کرد.
تمیز کردن پنجره upvc با سرکه سفید
  • پاک کننده های طبیعی و خانگی بدلیل آنکه حاوی ذرات ساینده و مواد تهاجمی نیستند به پلاستیک آسیب نمی رسانند. از جوش شیرین می توانید بعنوان پاک کننده طبیعی استفاده کنید.
    جوش شیرین را در یک کاسه بریزید. آب اضافه کنید. مخلوط کنید تا خمیر کمی غلیظ به دست آید. سپس خمیر را با استفاده از یک اسفنج مرطوب و غیر ساینده روی سطوح PVC خود بمالید. خوب مالش دهید سپس بشویید و با یک حوله خشک پاک کنید.

حتما قبل از استفاده، قسمتی از پروفیل upvc را ابتدا تمیز کنید و تا 3 روز صبر کنید تا نتیجه کار را ببینید. سپس برای تمامی پنجره استفاده کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید
[کل: 0 میانگین: 0]