زاماک یا کیپر اسپانیولت roller cam keeper strike plate با آنکه قطعه بسیار کوچکی در سیستم درب و پنجره دوجداره است اما کیفیت و محل نصب آن بر روی عایق بندی تاثیر بسزایی دارد. در بازار درب و پنجره یو پی وی سی این قطعه با نام زاماک شناخته می شود اما در واقع زاماک، آلیاژ ریخته گری این محصول می باشد و به اشتباه نامگذاری شده است.

نحوه کارکرد زاماک پنجره

کارکرد زاماک یا کیپر در سیستم UPVC بعنوان نگهدارنده لنگه بازشو استفاده می شود. بدین صورت که هنگامی ما دستگیره را می چرخانیم، قطعات استوانه اسپانیولت یراق به حرکت در می آید و پشت زاماک گیر می کند.

بنابراین کیپر اسپانیولت (زاماک) با نگهداشتن قطعات استوانه ای اسپانیولت مانع از باز شدن لنگه پنجره و در نتیجه قفل شدن آن خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر در مورد اسپانیولت روی اسپانیولت پنجره دوجداره کلیک کنید.

در ویدئو بالا مکانیزم نگهدارندگی زاماک را مشاهده می کنید. در این فیلم قسمت برش خورده یک پروفیل لنگه بازشو را مشاهده می کنید که قسمت استوانه ای اسپانیولت با حرکت به پشت زاماک موجب قفل شدن پنجره می شود. قسمت متحرکی که مشاهده می کنید (یک استوانه یا بادامک بر روی آن است) اسپانیولت پنجره است که با حرکت دستگیره حرکت می کند.

زاماک پنجره چه تاثیری بر روی عایق بندی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم وظیفه زاماک در پنجره قفل کردن و نگه داشتن لنگه بازشو است. بنابراین در صورتی که این کارکرد به خوبی انجام شود، لنگه بازشو به فریم می چسبد و عایق بندی پنجره یوپی وی سی بهتر خواهد شد.

با توجه به عرض و ارتفاع لنگه بازشو تعداد این زاماک ها قابل تغییر است. هر زاماک قسمت از پروفیل لنگه بازشو را به فریم می چسباند.

کیپر اسپانیولت

 در صورتی که یکی از این زاماک ها به خوبی عمل نکند موجب باز ماندن قسمت از درب یا پنجره و عدم عایق بندی می شود.

برای عایق بندی بهتر، نیاز است که زاماک در جای درست خود نصب شده باشد و اصطلاحا تنظیم زاماک گفته می شود. نحوه نصب زاماک بر روی پروفیل upvc با استفاده از پیچ سرمته صورت می گیرد.

هر درب یا پنجره چند تا زاماک دارد؟

تعداد زاماک های درب یا هر پنجره متفاوت است. در صورتی که قصد تعویض زاماک را دارید ابتدا تعداد استوانه های یا بادامک های اسپانیولت رو بشمارید و براساس تعداد آنها سفارش دهید:

تعداد بادامک اسپانیولت : تعداد زاماک پنجره

تعداد زاماک یا کیپر پنجره در سیستم تک حالته، دوحالته و کشویی متفاوت است. در یراق تک حالته، یراق پنجره کشویی و یراق درب upvc در یک طرف زاماک استفاده می شود. یعنی تنها در ضلعی که سمت دستگیره است نصب می شود. اما در یراق دوحالته در سه یا چهارضلع زاماک نصب می شود.

انواع زاماک پنجره - تفاوت زاماک پنجره لولایی و پنجره کشویی

بدلیل تفاوت نوع اسپانیولت و یراق کشویی و لولایی، شکل ظاهری زاماک آن نیز متفاوت است. دلیل اصلی این تفاوت در نوع بادامک های اسپانیولت این دو نوع یراق است.

در اسپانیولت کشویی از بادامک قارچی استفاده می شود اما در اسپانیولت تک حالته یا دوحالته، بادامک استوانه ای کاربرد دارد.

جنس زاماک پنجره معمولا از جنس زاماک است اما از پلاستیک فشرده نیز استفاده می شود. در هر دو جنس زاماک و پلاستیک درجه کیفیت های مختلفی وجود دارد. در شرکت ارکوین از بهترین جنس زاماک در درب و پنجره دوجداره استفاده می گردد.

تفاوت زاماک پنجره کشویی و زاماک پنجره لولایی

نحوه نصب یا تنظیم زاماک پنجره دوجداره

بدلیل خاصیت نگهدارندگی لنگه بازشو، زاماک تحت فشار زیادی از طرف قسمت های استوانه ای یا بادامک قرار می گیرد. به همین دلیل در صورت فشار زیاد یا عدم کیفیت زاماک، این قطعه معیوب یا شکسته می شود.

در صورت بروز این مشکل تعویض زاماک پنجره امری الزامی است. در ابتدا با توجه به نوع پنجره خود (لولایی و کشویی بودن) و آکس یراق (معمولا 90 درصد یراق ها از یک اندازه زاماک استفاده می کنند) خرید زاماک جدید را انجام میدهید.

نصب زاماک بر روی پروفیل فریم (قاب پنجره) با استفاده از پیچ سرمته (پیچی که آن را محکم نگه دارد کافیست) است و در قسمت های نصب می شود که روبروی بادامک های اسپانیولت قرار بگیرد. اسپانیولت روی پروفیل لنگه متحرک (لنگه بازشو) و زاماک رو پروفیل فریم (قاب دور) قرار دارد.

در ابتدا لنگه درب یا پنجره را باز می کنیم. سپس بالای محل قرار گیری بادامک استوانه ای اسپانیولت را علامت می زنیم. برای راحتی کار ابتدا روی لنگه بازشو علامت میزنیم سپس لنگه را می بندیم و روی فریم را علامت می زنیم.

پس از این مرحله زاماک را بالای خط علامت زده قرار داده و پیچ آن را می بندیم.

قیمت زاماک پنجره

همانطور که گفته شد قطعه زاماک یکی از کوچکترین اجزا پنجره است به همین دلیل قیمت زیادی ندارد. قیمت زاماک پنجره براساس جنس و کیفیت ریخته گری آن متغیر است.

در حال حاضر هر زاماک با کیفیت، بطور تقریبی قیمتی بین 6.000 تومان تا 10.000 تومان دارد. برای خرید زاماک مرکز خرید زاماک ی وجو ندارد. بهتر است از طریق سایت، مغازه های تولید و فروش پنجره و یا شرکت های تولید کننده پنجره خرید خود را انجام دهید.

در صورت مفید بودن این مطلب لطفا با امتیاز دهی و ستاره دار کردن مطلب ما را در نشر این مطلب یاری کنید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید
[کل: 4 میانگین: 4.3]