انواع لولای پنجره دوجدارهیکی از مهم ترین قطعات پنجره که با میزان عایق بندی و کارکرد صحیح درب و پنجره ارتباط مستقیم دارد لولای پنجره دوجداره می باشد. از وظایف لولای پنجره upvc می توان تحمل وزن شیشه لنگه بازشو و رگلاژ شدن لنگه بازشو را نام برد. در بازار upvc لولاها به دو دسته کلی لولای معمولی و لولای قابل تنظیم یا رگلاژی دسته بندی می شوند. به کار بردن لولای معمولی موجب کاهش عایق بندی (عدم رگلاژ در آینده) و کاهش قیمت پنجره upvc خواهد شد.

انواع لولای پنجره دوجداره

لولای معمولی

لولای معمولی پنجره دوجدارهلولای ساده یا معمولی همانطور که در شکل روبرو مشخص است از قطعات ساده ای تشکیل شده است. این لولا بدلیل نداشتن قابلیت تنظیم، لولای مناسبی برای پنجره های دوجداره نمی باشد. البته در پنجره های سرویس که ابعاد کوچکی دارند استفاده از این لولا امکان پذیر است.
لولای پنجره ساده در ابعاد 7، 8 و 10 سانتی متر در بازار موجودند که بعنوان لولای 100 نیز نامیده می شوند. استفاده از لولای 7 یا 8 سانتی متر با کیفیت پایین موجب شکستگی لولا و افتادگی لنگه خواهد شد.
نکته قابل توجه در هنگام استفاده از لولای ساده این است که در قسمت که لولا پیچ خواهد شد، بایستی از تسمه گالوانیزه (اصطلاحا سیخ لولا) در پروفیل استفاده شود. وجود این تسمه موجب افزایش مقاومت پیچ لولا در پروفیل خواهد شد.
بنابراین در درب و پنجره دوجداره با ابعاد بزرگ استفاده از لولای ثابت به هیچ وجه مناسب نخواهد بود.

 

 

بیشتر بخوانیم : محاسبه آنلاین پنجره دوجداره

 

 

لولای تنظیمی یا رگلاژی

لولای تنظیمی پنجره upvcاین لولا قابلیت رگلاژ در سه محور x,y,z را داراست. در واقع با رگلاژ این لولا می توان میزان فشردگی لنگه به فریم و عایق بندی پنجره را افزایش داد.

بدلیل ساختار بازویی این لولا، شاخک لولا داخل پروفیل فرو می رود و نیازی به استفاده از تسمه لولا در داخل پروفیل نیست. که موجب افزایش استحکام لنگه پنجره در برابر افتادگی خواهد شد. همچنین لولای تنظیمی شامل کاور نیز می باشد که بر روی لولا قرار میگیرد و ساختار فلزی آن را می پوشاند.

در پنجره دوجداره دوحالته بدلیل حرکت بازوی لولای بالا، از لولای رگلاژی استفاده می شود. با تبدیل پنجره تک حالته به دوحالته لولا نیز تعویض می گردد.

لولای مناسب درب و پنجره دوجداره کدام است؟

وزن لنگه بازشو (شیشه دوجداره و پروفیل upvc) و نیروهای فشاری و کششی ناشی از باز و بست پنجره، نیروهایی است که بر روی لولا و پیچ اتصال (اتصال لولا به پروفیل) وارد می شود.

در لولای معمولی این فشار موجب شکستگی لولا می شود و یا در صورت سلامت لولا، موجب عدم عایق بندی خواهد شد. بنابراین بهتر است در پنجره های با عرض بیشتر از 60 سانتی متر و ارتفاع بالای 110 سانتی متر از لولای تنظیمی استفاده شود.

در لولای تنظیمی بدلیل شاخک های لولا که در داخل پروفیل قرار می گیرد، وزن لنگه بر روی پروفیل و لولا پخش می شود. در نتیجه نیروی کمتری بر روی لولا وارد خواهد شد. بنابراین بهتر است در پنجره های دوحالته تا حد امکان از لولای تنظیمی استفاده شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید
[کل: 0 میانگین: 0]