همانند پر کردن گاز شیشه دوجداره، اسپیسر مابین شیشه نقش مهمی در عملکرد حرارتی پنجره دوجداره عایق ایفا می کنند. بنابراین، ضروری است که مطمئن شوید فناوری اسپیسر شما موثر و پایدار است.

در یک پنجره عایق، اسپیسر شیشه دوجداره عرض شکاف بین دو یا چند ورق شیشه را تعیین می کنند. نقش اصلی اسپیسرها ایجاد شکاف ثابت بین جداره های شیشه است.

 

اسپیسر آلومینیومی شیشه دوجداره

اسپیسر شیشه، قطعاتی هستند که برای نگه‌داشتن شیشه استفاده می‌شوند. علاوه بر این، اسپیسر پنجره نیز کمک می‌کنند تا لبه شیشه‌ها را محکم نگه دارید. عایق بندی با اسپیسر و چسب پولی سولفاید با جلوگیری از خروج گاز پنجره (کریپتون یا آرگون) کارایی پنجره ها را بهبود می بخشد. اسپیسر های پنجره از مواد مختلفی ساخته شده اند، با تفاوت اصلی این که برخی از آنها فلزی و برخی دیگر غیر فلزی هستند.

در طول سال‌ها، صنعت شیشه در مورد مواد و فناوری‌های مورد استفاده در ساخت جداکننده‌های شیشه‌ دوجداره یا چند جداره، شاهد پیشرفت‌ها و تغییرات بسیاری بوده است. از آنجایی که اسپیسرها میزان گرما و سرمای قابل عبور از شیشه های شیشه را تعیین می کنند، فناوری اسپیسر یکی از عوامل اصلی تضمین عملکرد شیشه است.

انواع اسپیسر شیشه دوجداره

انواع اسپیسر شیشه دوجداره براساس نوع جنس، رنگ و ضخامت های مختلف تقسیم بندی می شوند. برای یک مترمربع شیشه، هر سه ضروری هستند و بر عملکرد تأثیر می گذارند. به عنوان مثال، حتی یک تغییر جزئی در ضخامت اسپیسر بر ویژگی های هدایت آن تأثیر می گذارد. در همین حال، ماده تعیین کننده میزان گرما و سرمای قابل عبور از شیشه است و بنابراین نقش زیادی در بهره وری انرژی واحد دارد.

هنگامی که صحبت از جنس اسپیسر به میان می آید، اسپیسرها معمولاً به دو گروه اصلی تقسیم می شوند – اسپیسر آلومینیومی(اسیپیسر سرد) یا اسپیسر گرم.

اسپیسر آلومینیوم شیشه

در اصل اسپیسرهای آلومینیومی پرکاربردترین نوع اسپیسرها بودند. این ماده برای چندین دهه در دسترس بوده است و سطح عملکرد اولیه را فراهم می کند.

در حالی که آلومینیوم یک ماده ساختاری قوی است، یک رسانای حرارتی بسیار کارآمد است. این بدان معنی است که اسپیسرهای آلومینیومی خروج گرمای داخل خانه را آسان می کنند. علاوه بر این، لبه های شیشه سرد ناشی از آلومینیوم باعث ایجاد اختلاف دما بین مرکز شیشه و لبه های آن می شود. در نتیجه، واحدهای شیشه عایق مستعد تراکم هستند.

اسپیسرآلومینیومی شیشه دوجداره

از آنجایی که پوشش‌های کم E در کاهش انتقال حرارت هوا به هوا بهتر شده‌اند، فناوری اسپیسر کانون پیشرفت‌های حرارتی افزایشی شده است.

اسپیسر آلومینیومی شیشه دوجداره با ماده خشک کننده پر شده است تا رطوبت باقیمانده مابین دو شیشه را جذب کند و در نتیجه بخار زدگی احتمالی را کاهش دهد. در حالی که آلومینیوم یک ماده رسانا است، نقطه تماس آلومینیوم با شیشه یک رسانای حرارتی بسیار کارآمد است و می‌تواند پتانسیل اختلاف دما بین مرکز شیشه و لبه شیشه را افزایش دهد که می‌تواند منجر به تراکم شود و واحد را کاهش دهد. U-value کلی

ضخامت اسپیسر شیشه

مجموع ضخامت اسپیسر و ضخامت شیشه های مورد استفاده، ضخامت کل شیشه دوجداره را تشکیل می دهد. در برخی از پروفیل ها برای شیشه دوجداره از ضخامت 20 میل در پروفیل وین تک، ضخامت 22 میل در پروفیل ویستابست و غیره استفاده می گردد.

با افزایش ضخامت شیشه، ضخامت اسپیسر کاهش پیدا می کند. اسپیسر در ضخامت های 6، 8، 10، 12 و 16 میلیمتر در بازار ایران موجود است.

اسپیسر حرارتی گرم

با این حال نیاز بازار شیشه دوجداره به محصولی با سرعت تولید بیشتر و قیمت ارزان تر، تقاضا برای راه حل های جدیدتر را ایجاد کرد. بنابراین اسپیسر حرارتی ساخته شده از مواد با رسانایی پایین به عنوان جایگزینی برای اسپیسر آلومینیومی معرفی شدند.

فناوری لبه گرم بازار پنجره را به طور اساسی تغییر داده است. نه تنها به جلوگیری از اتلاف گرما از طریق پنجره ها و بهبود راندمان انرژی دستگاه کمک می کند، بلکه مشکل تراکم را نیز کاهش می دهد.

امروزه، طیف گسترده‌ای از طرح‌های اسپیسر حرارتی در جهان موجود هستند. اما در ایران چند نوع محدود از این نوع اسپیسر استفاده می شود.

بدلیل آنکه تحقیقاتی رو طول عمر و عایق بندی این نوع اسپیسر در ایران صورت نگرفته است، در بازار بزرگ درب و پنجره دوجداره این محصول کمتر مورد پذیرش شرکت های بزرگ upvc و آلومینیوم قرار گرفته و عمدتا برای کاهش قیمت مبلغ شیشه دوجداره از آن استفاده می گردد.

اسپیسر حرارتی شیشه دوجداره به انواع زیر تقسیم بندی می شود:

  • اسپیسر حرارتی از جنس استنلس استیل

مواد فولادی ضد زنگ همراه با خواصی که دارند مشابه اسپیسرهای آلومینیومی هستند. با این حال، فولاد ضد زنگ تنها یک دهم هدایت حرارتی آلومینیوم را دارد و مقاومت در برابر میعان را بهبود می بخشد.

با این حال، اسپیسرهای فولادی ضد زنگ چندین برابر رسانایی بیشتری نسبت به سایر گزینه‌های جداکننده لبه گرم دارند.

  • اسپیسر حرارتی هیبریدی پلاستیکی-فلزی

این نوع جداکننده های لبه گرم معمولاً از مواد پلاستیکی مانند پلی کربنات، پلی پروپیلن و غیره ساخته می شوند که با شیارهای فلزی کم ترکیب می شوند.

  • اسپیسر حرارتی انعطاف پذیر

اسپیسرهای انعطاف پذیر با استفاده از مواد گرمانرم انعطاف پذیر، منعطف یا بر پایه سیلیکون با غربال های مولکولی ساخته شده اند.

در این میان، اسپیسرهای نوع بوتیل مذاب داغ بدون هیچ گونه افزودنی بیشتر از همه برجسته هستند. و TPS® یک مثال کامل است.

انواع اسپیسر حرارتی شیشه

قیمت اسپیسر شیشه

قیمت اسپیسر شیشه دوجداره به نوع جنس، سایز آن و کیفیت آلومینیوم آن بستگی دارد. افزایش عرض اسپیسر موجب افزایش قیمت آن خواهد شد.

اسپیسر نرمال، اسپیسر بوتیل و اسپیسر بندبل از انواع اسپیسر های موجود در بازار هستند که بصورت متری به فروش می رسند. بطورتقریبی قیمت هر متر اسپیسر شیشه با سایزهای متفاوت از 2.000 تومان تا 4.000 تومان می باشد.

اسپیسر شیشه را می توانید از شرکت هایی که ملزومات و قطعات شیشه دوجداره را به فروش می رسانند تهیه کنید. بازرگانی بنایی، شرکت کریستال و … از جمله شرکت هایی هستنند که ملزومات شیشه را به فروش می رسانند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید
[کل: 0 میانگین: 0]