در این مطلب نحوه تشخیص وجود گاز آرگون در شیشه دوجداره و نحوه تزریق آرگون Argon بین شیشه را شرح می دهیم. بهره وری انرژی موضوع داغی است که صاحبان خانه مایلند تمام تلاش خود را برای کاهش مصرف انرژی و در نتیجه هزینه آن انجام دهند. یکی از بهترین و ساده ترین راه ها نصب شیشه های دوجداره با گاز آرگون است. پنجره‌های دوجداره با کیفیت که با گاز آرگون پر شده‌اند به حفظ عایق بندی حرارتی و صوتی کمک می‌کنند و شما می توانید مصرف انرژی خود را کاهش داده و قبض‌ها را کاهش می‌دهند.

شیشه دوجداره گازدار یا بدون گاز

پنجره دوجداره آرگون دار و پنجره بدون گاز

فضای بین دو جداره شیشه در پنجره های دوجداره را می توان به سادگی با هوا پر کرد و یا گاز آرگون Argon به داخل آن تزریق کرد. پنجره های پر از هوا گزینه ارزان تری هستند و سطح بهره وری و عایق بندی آن پایین تر است. اما شیشه دوجداره گازدار سرمایه گذاری بهتری برای بهره وری انرژی و عملکرد طولانی مدت است.
گاز آرگون یک گاز بی اثر است و کاملا غیر واکنشی است، که تضمین می کند شیشه های دوجداره عملکرد بهتر و عمر بیشتری داشته باشد. بالعکس در هوا، وجود اکسیژن می تواند باعث زنگ زدگی و خوردگی قطعات فلزی شود، به این معنی که پنجره ها در طول سال ها کارایی کمتری پیدا می کنند.

علاوه بر این، آرگون چسبناک تر از هوا است. در واقع این گاز آرگون بدلیل تراکم ملکولی مانع انتقال سریع گرما و سرما از سمت جدار داخل به جدار خارج و بالعکس می‌گردد و مانند یک عایق گرما و سرما عمل می‌نماید.
در واقع آرگون برای پنجره‌ دوجداره با کیفیت عالی است و بنابراین باید هنگام خرید از وجود گاز آرگون مطمئن شویم. گازدار بودن باعث می‌شود که گرما در خانه حفظ شود و بنابراین می‌تواند به کاهش قبض انرژی کمک کند. همچنین به این معنی است که پنجره‌های جدید آنها بیشتر دوام می‌آورد.

چرا باید از گاز آرگون استفاده کرد

در مورد عایق صوتی ، سرعت صوت در آرگون نسبت به هوا پایین‌تر است. درنتیجه صوت با شدت و سرعت کمتری از آرگون عبور خواهد کرد. پس آرگون به عنوان یک عایق صوتی نیز می‌تواند عمل کند.

عملکرد حرارتی یک شیشه دوجداره (DGU) به نوع گاز پرشونده در شیشه و میزان فضای یا ضخامت اسپیسر بین دو شیشه بستگی دارد. بهینه ترین ضخامت اسپیسر بدون در نظر گرفتن ضخامت شیشه، اسپیسر 12 میل است.

پس اگر قصد تعویض پنجره قدیمی با دوجداره را دارید، گزینه‌های مختلف را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که محصولات باکیفیتی انتخاب می کنید.

نحوه تشخیص وجود گاز آرگون در شیشه دوجداره

نحوه تشخیص وجود گاز آرگون در شیشه دوجداره

هنگام خرید درب و پنجره دوجداره، یکی از سوالاتی که مطرح می شود این است که آیا شیشه دوجداره ما گاز آرگون تزریق شده یا خیر؟ در این مطلب نحوه تشخیص وجود گاز آرگون در شیشه دوجداره را بیان می کنیم. نکته قابل توجه در این نوع شیشه این است که در صورت عایق بندی مناسب شیشه با چسب پلی سولفات، شیشه دوجداره با گاز آرگون نیازی به شارژ مجدد برای تمام عمر پنجره ندارند.

همچنین در نظر داشته باشید که با بررسی رزومه شرکت تولید کننده درب و پنجره و صحبت با مسئول فروش، ممکن است جواب سوال خود را در مورد وجود گاز آرگون و یا عدم وجود آن بدست بیاوریم. شرکتی که از تزریق گاز آرگون به شیشه دوجداره سرباز می زند امکان دارد که از چسب عایق، اسپیسر و یا کیفیت دوجداره کردن خوبی برخوردار نباشد.

  • شناخت از شرکت تولید کننده شیشه دوجداره

از ابتدایی ترین روش ها برای تشخیص بودن گاز آرگون در شیشه دوجداره آشنایی با شرکت سازنده یا بنام بودن آن است. در برخی از شرکت های سازنده شیشه دوجداره بطور خودکار عمل تزریق گاز آرگون صورت می گیرد. در این کارخانه ها از ماشین آلات cnc برای تولید استفاده می شود. شیشه های موجود در محصولات آرکوین از کارخانه هایی مانند آبگینکو و ونوس شیشه تهیه می شود که سابقه درخشانی دارند و محصولات خود را با تضمین وجود گاز آرگون ارائه می دهند.

  • اختلاف دما بین جداره شیشه

همانطور که بیان شد وجود گاز آرگون بین دو شیشه موجب افزایش عایق بندی حرارتی خواهد شد. در نتیجه جداره خارجی که در معرض هوای بیرون قراردارد باید با جداره داخلی که دمای آن نزدیک به دمای داخل خانه است، باید تفاوت دما داشته باشد(در هوای گرم و سرد). به این نکته توجه کنید که در صورتی این اختلاف دما توسط حس لامسه ما قابل لمس است که اختلاف دمای بیرون و داخل منزل حداقل 8 درجه باشد.

  • وجود سوپاپ در اسپیسر شیشه دوجداره

یکی دیگر از روش های فهمیدن وجود گاز آرگون در شیشه دوجداره، مشخص بودن محل تزریق گاز آرگون است. شما با مشاهده اسپیسر بین دو شیشه در صورت تزریق گاز آرگون، سوپاپ یا محل وارد کردن گاز را مشاهده می کنید.

  • استفاده از دستگاه آنالیز و تست گاز آرگون

استفاده از این روش برای انکه بفهمیم داخل شیشه دوجداره گاز آرگون دارد یا خیر، روشی با هزینه زیاد است و به صرفه نیست. دستگاه آنالایزر برای پایش کیفیت خلوص گازهای تولید شده در فرآیند جداسازی هوا و کارخانجات تولید نیمه هادی مورد استفاده قرار میگیرد.

 

برای کار با این دستگاه قسمت تفنگی آنالیزر را بر روی شیشه دوجداره قرار می دهیم. در صورتی که شیشه دارای روکش شیشه کم گسیل است، آن طرف پنجره را که روکش نشده است تست کنید.

آنالایزر آرگون را روشن کنید. آنالایزر مقدار آرگون را در پنجره اندازه گیری می کند. درصد ایده آل آرگون در پنجره ها برای حداکثر بهره وری انرژی 90 درصد یا بیشتر است. اگر آنالیزور پیغام خطا یا درصد بسیار پایینی را نمایش دهد، این شیشه دوجداره فاقد گاز آرگون می باشد.

نحوه تزریق گاز آرگون در شیشه دوجداره

برای تزریق و یا پرکردن شیشه با گاز آرگون از دستگاهی استفاده می شود که هم وظیفه انتقال آرگون را دارد و هم مانیتورینگ مقدار گاز آرگون تزریق شده. این دستگاه بطور همزمان عمل پر شدن و مکش هوای داخل را انجام میدهد. هنگامی که این فرایند همزمان صورت می گیرد موجب کاهش فشار، اتلاف گاز کمتر، کاهش اختلاط و زمان پر شدن کوتاه تر می شود.
فرایند گازدار شدن شیشه بصورت آنلاین انجام می شود. میزان غلظت گاز بصورت دستی یا اتوماتیک نسبت به ابعاد شیشه و فاصله بین دو شیشه محاسبه می شود.
سپس ابزار تزریق گاز که دارای چندین خروجی و ورودی می باشد را داخل اسپیسر می کنیم. همزمان هوای داخل تخلیه و گاز آرگون تزریق می شود. یک آنالیزور نیز فرایند پر شدن را بطور کامل مانیتور خواهد کرد. با رسیدن به غلظت گاز از پیش تعیین شده، فرآیند پر شدن به طور خودکار متوقف می شود.

انواع دستگاه تزریق گاز آرگون بین شیشه

دستگاه های تزریق گاز آرگون بطور معمول به دستی و اتوماتیک تقسیم بندی می شوند. در مدل اتوماتیک دستگاه با توجه به ابعاد شیشه و فاصله بین دوشیشه که کاربر در صفحه سیستم وارد می کند، حجم گاز محاسبه، تزریق و سپس بطور خودکار قطع می شود. در دستگاه های دستی میزان حجم گاز بطور دستی محاسبه خواهد شد و کاربر پس از روشن کردن دستگاه با تنظیم مدت زمان تزریق گاز خروجی گاز آرگون را کنترل می کند.

انواع گاز بین دو شیشه

برای کاهش ضریب انتقال صوت و همچنین گرما و سرما در شیشه دوجداره از تزریق گاز بین دو شیشه استفاده می شود. اما چه گازی مناسب شیشه دوجداره و یا شیشه گازدار است. برای اینکه بدانیم کدام گاز از پنجره های جایگزین با راندمان بالا برای خانه شما مناسب است، با مقایسه آرگون و کریپتون شروع کنید. این دو گاز هستند که اغلب برای به حداکثر رساندن کارایی پنجره های کم مصرف استفاده می شوند. گاز زنون بدلیل خطرات و هزینه بالا جزء گزینه های مقایسه ای نمی باشد.

گازهای کریپتون و آرگون به نواحی بین شیشه‌های پنجره‌های کم مصرف پمپ می‌شوند، زیرا از هوا سنگین‌تر هستند. این گازها کندتر از هوا حرکت می کنند. بنابراین، هنگامی که گازها بین شیشه‌ها محصور می‌شوند، انرژی عبوری از پنجره را کاهش می‌دهند تا از خروج آن از داخل خانه یا ورود آن از بیرون به آن جلوگیری شود.

گاز آرگون یا گاز کریپتون

تفاوت بین گاز آرگون و کریپتون چیست؟

هم آرگون و هم کریپتون گازهای بی‌رنگ و بی‌بو هستند که معمولاً بین شیشه‌ها به عنوان عایق استفاده می‌شوند تا بازده انرژی را در بهترین پنجره‌های با کارایی بالا افزایش دهند. هیچ یک از این دو گاز غیر سمی در صورت نشت گاز هیچ خطری برای انسان یا حیوانات ندارد. آرگون – اکثر پنجره‌های کم مصرف با گاز آرگون پر شده‌اند، در حالی که درصد کمی دارای گاز کریپتون هستند.

 
گاز آرگون شش برابر چگالی هوا است، در حالی که کریپتون دوازده برابر چگالی تر از هوا است. بنابراین، کریپتون تقریباً دو برابر آرگون در کاهش یا جلوگیری از عبور انرژی حرارتی از پنجره مؤثر است. اما چرا آرگون برای اکثر پنجره های کم مصرف انتخاب شده است؟ مقایسه پنجره های گاز کریپتون و آرگون تخمین تفاوت هزینه بین پنجره های حاوی گاز کریپتون و آرگون بین گزارش ها متفاوت است. یک گزارش تخمین می زند که هزینه پنجره های پر شده با کریپتون 40 درصد بیشتر از پنجره های آرگون است.

دلیل اینکه تولید پنجره های کریپتون بسیار گران است این است که گاز کریپتون بسیار کمیاب تر و تولید آن دشوارتر از آرگون است. گاز آرگون تنها حدود یک درصد از جو زمین را تشکیل می دهد، در حالی که کریپتون صرفاً در مقادیر کمی یافت می شود. این امر هزینه گاز کریپتون را افزایش می دهد و باعث می شود که در مقایسه با آرگون، برای استفاده در پر کردن پنجره ها برای افزایش کارایی حرارتی آنها بسیار در دسترس تر و مقرون به صرفه تر باشد.

تزریق گاز کریپتون شیشه دوجداره
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید
[کل: 1 میانگین: 5]